onsdag 4 maj 2011

Amandas hemliga besatthet


Amanda fantisera om hur det skulle kunna vara ifall Emil och Håkan blev ihop med varandra. Detta är en ruta ifrån Bleckmossen Boyz som kommer gå i KP 8 i år. Vem hade kunnat trott att Amanda var värsta Shonen Ai - fangirl? Så om  frågan är: Är Amanda  Team Siri eller Team Håkan, så skulle jag nog svara att Amanda nog är Team Håkan...

Håkans: Anata wa Kawaii desu - betyder: Du är söt.
Emils: Senpai - betyder : Senior

Senpai, senior, är en term man kalla folk som går i klasser över en för i Japan. Det är oartigt att inte kalla dem senpai. Det kanske känns skumt för oss svenskar att kalla någon det men man kan jämföra det med att kalla sin chef för Chefen, eller varför inte med att kalla sin pappa för Pappa? Pappa heter ju faktiskt ett namn, men många säger istället pappa, lite som en titel nästan! Och för de flesta känns det helt naturligt.

//Carromic

111 kommentarer:

  1. jätte fint men jag stör mig lite jag vill helst inte typ att emil ska vara kär i håkan det känns konstigt då...Men det där va ju typ amandas fantasi men ni gör jätte bra ändå XD

    SvaraRadera
  2. Håkan X Emil ♥♥♥

    jag är nog oxå lite Shonen Ai fan 8D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Samma här cx Har sen vart ett Shounen Ai fan sen, hehe, Mars förra året c: Jag var endast 10 år då, o nu e ja 11 :3 Måste komma på ett shipnamn till dem cx
      // Datunicornweirdo

      Radera
    2. Jepp jag med haha, jag shippade först Siri och Emil, men sedan när jag börjat kolla på mer tv-serier och anime så började jag gå över mer till EmilxHåkan och nu shippar jag dem jättemycket! Är jätteglad att de faktiskt kysstes i förra numret

      Radera
  3. Är det inte shounen ai istället shonen ai? Är från japan och lärade mig med u med xd, jaja bilden är kawaii! ^^ längtar redan :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bleckmossenlover19 mars 2013 kl. 12:23

      Åh jag vill också vara från japan, älskar japan, vill så gärna lära mig japanska, fast jag kan ju lite japanska som ja och lite annat, jag älskar liksom hur japanerna ser ut avgudar deras utseende och så älskar jag manga hihi! :D

      Radera
    2. håller med Bleckmossenlover!!

      Radera
  4. Med u i menar jag xd

    SvaraRadera
  5. Shounen-ai/yaoi är objektifierande av bögförhållanden och hör för sjutton inte hemma i en barntidning. :| Jag uppskattar att ni har med folk som inte är hetero, men det är fan inte som HBT-aktivism. Känns mer som om ni har med det för att det är KAWAII DESUUUU OwO. Snälla, skärp er och skildra homoförhållanden på ett mindre fangirligt sätt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker att de skildrar håkans och emils förhållande på ett väldigt ofangirligt sätt i själva serien. Det här är bara en ruta med Amandas fantasier, och hennes lite fangirliga syn på saken, inte som det är egentligen. Jag tycker att Bleckmossen faktiskt har gjort ett väldigt bra jobb när det gäller Håkan och Emil

      Radera
    2. Jag tycker samma som ^^

      Radera
    3. Så du menar att ett hetero-par är helt okej? Fucking Amanda och Amir får kyssas och ha sig men en jävla fantasi av en karaktär funkar inte? Dessutom så finns det massor av tjejer som är "fangirls" med fantasier av det slaget. Till råga på allt så handlar den här serien väldigt mycket om kärlek etc, så du verkar inte så smart när du är emot förhållanden.

      Radera
  6. Oh gud måste du ta med heteronormativ homoerotik.
    Fast det kanske är meningen att Amandas bild av hbtqa ska suga. Fast verkar inte som det.

    SKÄRP ER.

    SvaraRadera
    Svar
    1. hur kan du säga nåt sånt!!!

      Radera
    2. FUCK YOU. Kan du ens uppskatta att någon har suttit uppe om nätterna och planerat, skissat, tuschat m.m? Och så kommer du och bara kladdar ner med din idiotiska åsikt!!

      Vissa personer kanske bara är födda inkompetenta...

      // Sissa

      Radera
  7. Anonym som undrade över stavning: Det beror på hur man romaniserar det. När man skriver japanska med det latinska alfabetet så kan det bli väldigt förvirrat med stavning, eftersom många ljud går att stava på olika sätt. Därav shonen/shounen.

    SvaraRadera
  8. Det är Amandas bild utav det... så vänta så får ni läsa reaktion på det oxå. Fast det får ni läsa i KP

    SvaraRadera
  9. Jag tkr det är SUPER BRA att ni tar med homosexualitet i Bleckmossen, det bevisar både för barn och vuxna att det är okey att vara gay. Som min svenska lärare säger: "Vi måste ta oss ur det hetronormativa samhället!" Och hon har ta mig tusan helt rätt, tycker jag! Så jag säger bara: SUPER BRA, CARROMIC Å OSKAR!!
    Och eftersom det nu är Amandas fantasi, plus shonen ai *eller hur det nu skall stavas :P* så kan det få vara lite gulli-gull, tycker jag! #^^# <3

    Föresten, kan ni inte lägga upp bilden utan Amanda?? Om det nu går, vill säga... 'x] <3

    Kram + en massa stöttande ( och yaoi fan-girl skrik >:D <3)! <3

    //Kei-kun <3

    SvaraRadera
    Svar
    1. Håller med! Det är bra att dem har med alla känslor!

      Radera
  10. Ska man "ta sig ur det heteronormativa samhället" med hjälp av serier ska man väl ändå inte presentera en förvräng, fetischiserad bild av samkönade förhållanden för barn?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Eller hur? Annars så kan ju barn inse att- *flämt* icke heterosexuella personer existerar! Aaaaaaaaaaahhh! Allvarligt, den här rutan var uppenbart menat som en parodi. Chilla

      Radera
  11. Jag kan hålla med dig på den punkten, ja. Men som sagt som "Bleckmossen" säger är detta en bild ur Amandas fantasi, och fantasin har (som nog väldigt många vet) inga gränser. :3 <3

    SvaraRadera
  12. Barnserier ska ändå föregå med gott exempel - som det ser ut hittills så glorifierar Bleckmossen Boyz yaoifangirls, dvs privilegiade tjejer som fetischiserar manlig homosexualitet.

    SvaraRadera
  13. Jag är själv en yaoi fan-girl, och tycker att detta är "helt rätt". Men tycker du att det är "fel" så respekterar jag det till fullo. Jag ser inte detta som ett dåligt exempel, och det tror jag inte varken Oskar eller Carromic heller gör. Om KP nu skulle tycka att detta var ett "dåligt exempel" skulle de väll inte tillåta Carro och Oskar att rita/skriva manuset och sedan publicera det i KP, om de nu tyckte att det var ett "dåligt exempel" på homosexualitet?
    Detta är bara mina egna funderingar, har du andra tankar och funderingar så hör jag dem gärna. Det är roligt att höra andras åsikter oxå :)

    SvaraRadera
  14. KP definierar väl inte vad som är rätt och fel? Att de publicerar serien rättfärdigar inte något.

    Håkan/Emil-förhållandet följer ett klyshigt, ironiskt nog heteronormativt mönster där den ene parten är uke och den andre seme. Detta manifesterar stereotypen att även homopar består av en manlig part och en kvinnlig, och inte bara det: den presenteras som en mall för barn.

    En annan grej jag stör mig på är att alla heteroromanser är väldigt officiella medan Håkan/Emil endast HINTAS fram. Det blir bara tydligare och tydligare på senare tid, absolut, men det har ABSOLUT inte varit lika synligt som till exempel Amir och Amanda. Ska homosexualitet bara vara något man får se i subtext?

    SvaraRadera
  15. Jag tror allvarligt inte att de(KP) fattar hur heteronormativ och sexistisk uke/seme-dynamiken är. Jag har nu mailat dem och bett dem ta ett snack med Carromic+Oskar, eller, om det inte hjälper, sluta publicera serien i KP.

    SvaraRadera
  16. Exakt var är uke/seme-dynamiken i KP egentligen? Pratar du om den här bilden är det ett skämt utanför dess sammanhang. KP är faktiskt den minst heteronormativa tidningen som jag har sett.

    Håkan/Emil är precis lika tydlig som Siri/Emil, som också bara hintades i början. Båda blev canon samtidigt.

    SvaraRadera
  17. Vänta nu! Det känns som om Anonym och Anna har tappat tråden här och barnserier ska föregå med gott exempel. Att ha två föräldrar av samma kön ÄR en del barns verklighet idag. Deras föräldrar älskar dem och de älskar sina föräldrar...är det fel undrar jag?

    Och bilden är en fantasi.....och i fantasin kan vad som helst hända eller.... ; )

    SvaraRadera
  18. Ok, byter namn då två "anonym" som diskuterar med varandra är förvirrande. Jag är f.d "första" anonym-typen, för att klargöra allt.

    Anonym: KP är inte heteronormativ, dock cisnormativ. Inte heller Bleckmossen är heteronormativt, det jag menar är att de gör en heteronormativ SKILDRING av relationen med Emil som "kvinnan" och Håkan som "mannen".

    Man har alltid fått ta del av Siris TIHI EMIL-tankar. Det är först nu som Håkan/Emil blir någorlunda öppet.

    Catte: Jag tror att du har missförstått oss. Jag är bög och Anna är bisexuell. Det råder sig inte om någon homofobi.

    SvaraRadera
  19. Det känns även som om Anonym och Anna inte är ungdomar utan mer vuxna, inte för att det gör något att vuxna gillar KP men av språket att döma så förstår jag den inskränkta inställningen till serien för ungdomar är mycket mer öppna för det samhälle vi faktiskt lever i.

    SvaraRadera
  20. Ang. Uke/seme-dynamiken i BB: Det är alltid Håkan som kladdar på Emil, och Emil rodnar alltid JÄTTEMYCKET. Och han beter sig jätteblygt och stereotypt feminint när han är nära Håkan. Håkan är "beskyddaren". Se scenen där de är och badar tex. Några exempel.

    Catte: Din kommentar har inte med något vi pratar om att göra?

    SvaraRadera
  21. Catte: Vi är båda 16. Vi är bara väldigt brådmogna.

    SvaraRadera
  22. "den inskränkta inställningen till serien för ungdomar är mycket mer öppna för det samhälle vi faktiskt lever i."

    Wait. Heterosexistiska skildringar av samkönade förhållanden är något vi borde "vara öppna för" för att det ingår i "samhället vi faktiskt lever i"?

    SvaraRadera
  23. Jag förstår vad ni menar, men Håkan har ju också börjat stamma och rodna. Och Emil har sina aggressiva tendenser som t ex när han klippte av Vincents hår.

    Det är redan nu ont om skildringar av homosexuella karaktärer och tar man bort dem som man inte tycker är perfekta kommer det inte bli många kvar.

    Och när har Siri "tihi Emil"-tankar förutom när de är på väg till Åre?

    SvaraRadera
  24. Okej, detta kommer från en fd. yaoifangirl: Tycker du att två killar är hawt? Jamen gör det. Men reducera inte deras förhållande till rent fapmaterial eller gör relationen skitheteronormativ.

    SvaraRadera
  25. Okej Brödrost!

    Du ogillar att den ena har mannens roll och den andra kvinnans? Varför??

    SvaraRadera
  26. "Det är redan nu ont om skildringar av homosexuella karaktärer och tar man bort dem som man inte tycker är perfekta kommer det inte bli många kvar."

    *bisexuella, tack

    "Jag förstår vad ni menar, men Håkan har ju också börjat stamma och rodna. Och Emil har sina aggressiva tendenser som t ex när han klippte av Vincents hår. "
    Det är ändå på ett typiskt seme-sätt, och Emil är bara aggressiv i scener utan Håkan. Jag har inga problem med honom utanför hur han är med Håkan.

    "Du ogillar att den ena har mannens roll och den andra kvinnans? Varför??"
    Därför det insinuerar att det MÅSTE vara en kille och en tjej i ett förhållande+ att det är poängen att båda är killar...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Emil kanske bara blir i Håkans sällskap?... !

      Radera
  27. Jag tycker inte att det ska vara några "man"- och "kvinnoroller" i homosexuella förhållanden (eller ens i heterosexuella). Men jag tycker inte att det är så i BB även om det ibland lutar åt det hållet.

    SvaraRadera
  28. "Det lutar år det hållet"= seme/uke, vilket för oss tillbaks till början.

    SvaraRadera
  29. Homo- och bisexuella. det är ont om både och, och fastän vi vet att Emil förmodligen är bi (eftersom han inte var säker på om han var kär i Siri eller Håkan), så vet vi inte hur det är med Håkan. Han har inte visat några tecken på att vara attraherad till tjejer vad jag kan minnas.

    SvaraRadera
  30. Anonym: Så orättvisa skildringar rättfärdigas av faktumet att "det finns så få"?
    Angående Siri: pretty much hela tiden. Bland annat när hon är helt "ÅH EMIL -SNYFT-" i Spökhuset. Och beskriver honom fruktansvärt cheesy.

    Catte: Främst för att det bekräftar stereotypen att alla relationer behöver bestå av en manlig och en kvinnlig part för att existera. Det är heterosexism i homosituationer.

    SvaraRadera
  31. Emil är väl ändå kär i båda två? Jag tolkade det så?

    Håkan har, under många tillfällen, ansett sig vara "guds gåva till alla tjejer", sagts sno alla tjejer etc. Visserligen kanske han överkompenserar man jag tolkar det som bi.

    SvaraRadera
  32. Håkan var f.ö världens tjejpimp förr, vilket argumenterar för att han är bi: det kan dock ha varit ett beard, vad vet jag.

    SvaraRadera
  33. Till brådmogna 16-åringar!

    Kan inte förstå VAD det är för fel att en är "mannen" och en är "kvinnan" i ett förhållande oavsett hetro, homo, bi, trans. Ni har missat något här! Nämligen hur förhållanden KAN vara! De kan även vara hetro och två feminina eller bi och två maskulina. Det ena utesluter inte det andra ;)

    Det känns som att det är själva serien ni hänger upp er på!

    Ett tips sluta läs då och gör något annat av er tid ;)

    Att ständigt gå omkring och vara arg eller irriterad över något man kan påverka är så destruktivt.

    Lycka till

    SvaraRadera
  34. Men det är ändå skäligt att tolka honom som bi.

    Han är förvirrad över att han gillar Emil för att han är en nördig mes, inte för att han är kille. Så jag vettefan om han skulle beard:a då, han verkar inte skämmas över att han gillar killar.

    SvaraRadera
  35. Men spökhuset är efter att vi fått reda på att både Håkan och Siri är kära i Emil. Håkan och Emil har ju faktiskt kysst, vilket inte Siri och Emil har gjort, så jag förstår inte hur Siri/Emil är tydligare än Håkan/Emil.

    Det jag försöker säga om BBs skildringar är att de inte är en så orättvis skildring som ni tycker att det är. Okej att Emil är osäker ibland, men det är Håkan också. Och bara för att man är osäker ibland gör det inte en till en tjej.

    SvaraRadera
  36. Precis som att det finns homopar där ena parten är maskulin och den andra feminin så finns det muslimer som självmordsbombar, afrikaner vars favoritmat är kyckling och vattenmelon samt texasbor som röstar konservativt.
    Bara för att det "finns" så ska det inte representera en förtryckt grupp människor i en barntidning.

    SvaraRadera
  37. Catte: Ahahaha tack så mycket. Du verkar ju inte ha någon förståelse för den press som icke-straighta har på sig att vara STRAIGHTA. Eller könsroller som begränsar oss. Jag tipsar dig att sluta gå omkring och vara så ignorant och göra något annat med din tid, tex att läsa på!

    Att gå omkring och vara helt ovetande och privilegiad måste vara jättedestruktivt.

    SvaraRadera
  38. "Men spökhuset är efter att vi fått reda på att både Håkan och Siri är kära i Emil. Håkan och Emil har ju faktiskt kysst, vilket inte Siri och Emil har gjort, så jag förstår inte hur Siri/Emil är tydligare än Håkan/Emil."

    Kyssen ledde inte till något dock.

    "Det jag försöker säga om BBs skildringar är att de inte är en så orättvis skildring som ni tycker att det är. Okej att Emil är osäker ibland, men det är Håkan också. Och bara för att man är osäker ibland gör det inte en till en tjej. "

    Nenejnej, inte det vi menar! Vi menar att Emil blir en desuunge runt Håkan.

    SvaraRadera
  39. Kyssen ledde inte heller till att folk förstod att Håkan var kär i honom, den var endast fanservice.

    SvaraRadera
  40. Anna!

    Vad vet du eller ni om vad jag vet eller inte?
    Tänk om jag just ÄR icke straight? Då behövs inga böcker eller text att läsa eller hur? Då vet jag exakt hur varje straight(icke straight förhållande ser ut eller....??

    Men har kommit lite längre i min utveckling och förstått att livet inte alltid är så polariserad som ni tycks tro eller att allt måste dras till sin spets för att fylla en viss norm?

    Ni kommer att märka med åren att livet är full av överraskningar och att ni egentligen var ganska barnsliga i era tolkningar av en serie som bygger på....... vadå??

    Ja, va kreativa och tänk till!!

    SvaraRadera
  41. Och Anna!

    Måste man vara "helt ovetande och privilegiad och jättedestruktivt" för att inse att det finns annat än gängse normer i samhället.

    Tycker det låter som det är ni som är okunniga och intoleranta mot det mesta...syftar då till Brödrost inlägg om självmordsbombare och dyl. Att ens nedvärdera sig själv till att använda dessa kommentarer visar bara hur omogna ni är i tänket!

    Hoppas ni om några dagar verkligen kan se vad den här debatten egentligen har handlat om för ni ser det inte nu i alla fall.

    Sov gott!

    SvaraRadera
  42. Sluta upp med att i all irrelevans försöka porträttera dig själv som mer "vuxen" än oss. Att "livet är fullt av överraskningar" ger jag blanka fan i för tillfället, då denna diskussion inte handlar om det, utan heterosexism som råder kring ett fiktionellt samkönat par i Bleckmossen Boyz, en serie för barn som har mer inflytande än den borde.

    För att klargöra mig så är min poäng:

    I VERKLIGHETEN så får samkönade par självklart se ut som helst, utan att behöva uppfylla någon sorts stereotyp - eller motbevisa den.
    I en serie i en barntidning så föregår karaktärerna ändå med ett EXEMPEL. Har den endast en muslimkaraktär - som är självmordsbombare - så bekräftar serien stereotypen att alla muslimer är terrorister.
    Har den endast ett samkönat (potentiellt) par - där den ena parten är stereotypt dominant och manlig och den andra stereotypt submissiv och kvinnlig - så bekräftar serien stereotypen att alla samkönade par behöver följa "heteromönstret" för hur relationen ska se ut.

    SvaraRadera
  43. Det verkar inte som att vi kommer någon vart, så jag tänkte bara avsluta med att påpeka att jag inte argumenterar för seme/uke-rollerna, som är otroligt löjliga och irriterande. Jag tycker bara att BB inte faller in i dem, även om den bitvis lutar åt det hållet.

    Catte, det är inget fel på att klaga på att en skildring av något är stereotyp. Även om stereotypen finns i verkligheten så behöver man inte späda på den, så att folk tror att det enda sättet att vara t ex bi- eller homosexuell är att följa en viss mall, och att alla bi- och homosexuella är likadana.

    SvaraRadera
  44. Anonym:
    BB har bättrat sig angående seme/uke-rollerna på senare tid, men fetischiseringen av homosexualitet kvarstår. HåkanxEmil har mest varit fanservice och subtext hittills, medan heterorelationer såsom AmirxAmanda fått mycket spotlight. Man har också fått ta del om Siris oh-så-djupa känslor för Emil.

    Och ah, trevligt att du förstår vad jag menar. KP är en tidning för barn, och då barn inte utvecklat sina åsikter fullständigt än så är de väldigt lättpåverkade av de stereotyper som BB förmedlar.

    SvaraRadera
  45. Håller med Anonym!

    Argumenten har liksom ebbat ut.

    Men du, nej det är inte fel att klaga på skildringen av stereotyper, det är inte heller fel att påpeka att allt inte alltid följer en mall som ni tycks tro. Utan ATT det just finns differentiella skillnader i allt.

    Att olika kan vara bra men också lika!
    Att en norm kan vara bra men att icke följa en norm också kan vara det ; )

    Det är enbart en tolkningsfråga?

    Likaså er tolkning av hela serien!

    Det är ER tolkning, andra har en annan, ytterligare andra har sin.
    Inget är fel eller rätt.

    DET är poängen om ni missat den ; )

    SvaraRadera
  46. Min åsikt kvarstår: Bleckmossen innehåller alltför många stereotyper, och då pratar jag inte bara om Håkan/Emil.

    Amirs är invandrare. Hans favoritmat är kebab.
    Ivan är ryss. Han är KGB-agent och har en massa vapen samt är kopplad till prinsessan Anastasia.
    Kyo är japan. Hans mamma har skyhöga krav på honom och han klär sig som en stereotyp yaoiboi medan han äter fallosformad mat. Han bugar sig när han tackar. Han heter KYO.

    Även när det kommer till etniska minoriteter är Bleckmossen Boyz väldigt stereotypa i sina skildringar.

    Håkan/Emil är bara fanservice. Saker händer mellan dem, men det leder ingen vart. Det är bara runkmaterial för yaoifangirls. Den enda samkönade relationen är objektifierad och framställd på stereotypt seme/uke-vis, och DET är vad jag tycker är fel.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker inte att Bleckmossen har för mycket stereotyper, visst Amirs familj är invandrare och hans favoritmat ät kebab. Vadå? Får inte invandrare gilla kebab för att det är en stereotyp, massor av människor har det som favoritmat, invandrare eller inte och de kanske äter det mycket i hans familj för att de är invandrare och det är något som påminner dem om deras kultur. Dessutom beter sig många av mina klasskompisar, både de som har invandrarbakgrund och de som inte har det, sig på liknande sätt.

      Jag tror inte Ivan är KGB-agent för att han är ryss utan att han är ryss för att han ska kunna vara en KGB-agent för att han ska kunna ha en koppling till prinsessan Anastasia.

      Jag vet inte exakt hur det är med krav från föräldrar i Japan och jag bryr mig inte hur han klär sig men senast jag kollade var Kyo ett japanskt namn och det kanske är därför han heter det, du vet eftersom han är från Japan. Att buga sig för att hälsa eller tacka är också en normal sak i Japan, det är en del av deras kultur, han har väl blivit uppfostrad på det sättet.

      När det kommer till Emils förhållanden i serien så tycker jag att varken Siri eller Håkan har kommit särskilt långt. Jag tycker också att det inte bara är fanservice och jag får ingen uke/seme-vibb. Båda rodnar när de umgås med varandra, du vet som folk som gillar varandra på det sättet gör när de träffas. Om det är något med att Emil är lite uke-aktig och Håkan seme-aktig har det varit i deras personligheter från början, Emil har varit ganska blyg och Håkan ganska arrogant.

      Dessutom är det inget direkt fel med fanservice lite då och då.

      Men det är bara min åsikt och du får tycka som du vill, jag säger bara att jag inte tänker på några stereotyper när jag läser Bleckmossen Boys.

      Radera
  47. "Men du, nej det är inte fel att klaga på skildringen av stereotyper, det är inte heller fel att påpeka att allt inte alltid följer en mall som ni tycks tro. Utan ATT det just finns differentiella skillnader i allt"

    ...men stereotyper är en mall. Vi tror inte på stereotyper. So there.

    "DET är poängen om ni missat den ; ) "
    Nej, poängen är att BB är fett offensive.

    "Tycker det låter som det är ni som är okunniga och intoleranta mot det mesta...syftar då till Brödrost inlägg om självmordsbombare och dyl. Att ens nedvärdera sig själv till att använda dessa kommentarer visar bara hur omogna ni är i tänket!"

    Ahahaha va? Så bara för att vi säger att det finns hemska fördomar mot muslimer och pekar ut det som ett problem så betyder vi inte att vi TYCKER ATT DE STÄMMER. Tycker att Brödrost klargjorde att han tyckte att det var en felaktig stereotyp.

    "Tänk om jag just ÄR icke straight? Då behövs inga böcker eller text att läsa eller hur? Då vet jag exakt hur varje straight(icke straight förhållande ser ut eller....??"

    Nej, absolut inte, men det känns som att du skulle fatta hur heteronomren skadar hbtqa-personer.... Men självklart finns det ingen garanti för det, finns hbtqa-personer som är sjukt inskränkta med.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men herre jösses. Om den är så ''offensive'' så strunta i att läsa den och gå och gnäll på tumblr i stället eller gör din egna nedrans serie. Hela Bleckmossen är mer eller mindre uppbyggt på stereotyper och om du förväntar dig en hyperrealistisk skildring av ett homosexuellt par så kan du lika gärna gå och kolla på Brokeback mountain aller läsa A single man istället och inte pipa över en serie i en tidning som riktar sig till 8-12 åringar. BB var den första presentationen av en icke hetero sexuell relation och det har inte gett mig någon orealistisk bild på homosexuella. Allt i Bleckmossen är menat att vara en överdriven presentation av verkliga livet. Skärp dig, och innan du börjar pipa igen så kan jag säga att nej- jag är inte heterosexuell, och det är det sista jag kommer att säga om det

      Radera
  48. Dessutom Catte, ageist much?

    SvaraRadera
  49. jag fick lust att kommentera denna debatt men det gick över....

    SvaraRadera
  50. Finner det lustigt att Bleckmossen-skaparna väljer att inte kommentera något av det här.

    SvaraRadera
  51. De svarar aldrig på kritik-mail :I

    SvaraRadera
  52. Hej Brödrost med flera!
    Vi läser alla kommentarer och gillar att få både beröm och kritik. Men när det gäller tolkningar av serien och dess karaktärer är vi försiktiga med att svara – just för att alla ska få läsa Bleckmossen på sitt sätt.

    Självklart vill vi inte att någon ska känna sig kränkt av serien. Men däremot måste karaktärerna få vara som de är (människor med både brister och eventuella fördomar) annars skulle handlingen bli ganska platt och tråkig.

    Det här svaret ska alltså inte tolkas som att vi inte vill ha ris och pisk från er läsare. Bring it on! Det är bara ett försök att förklara hur vi tänker.

    SvaraRadera
  53. Men problemet är inte karaktärsteckningen. Det är hur NI framställer hbt som är problemet. Och om karaktärerna har fördomar så är det fruktansvärt najs om man visar att de är fel, och inte bara låter det passera, för det gör budskapet väldigt konstigt. Och ni låter de passera, i princip, fullkomligt.

    SvaraRadera
  54. Håller med Anna - detta är särskilt viktigt i en barnserie. Er publik är ung och lättpåverkad.

    Ni lägger exempelvis väldigt mycket fokus på Alex kön. Detta uppmuntrar till att barnen som läser serien gör detsamma.
    Att det framställs som "okej" att alla särbehandlar henom pågrund av att de inte vet hens kön oroar mig. Att Amir går och kollar med REKTORN om det är en tjej eller kille stör mig. Vissa transpersoner väljer att leva i stealth, dvs att deras biologiska kön hålls hemligt för allmänheten. Deras liv skulle förstöras om deras hemlighet kom ut. Jag tycker att framställandet av scenen då Amir går och snokar när Alex faktiskt verkar VARA intergender är väldigt okänslig.

    Ha dumma karaktärer som gör dumma grejer - absolut! Men framställ då inte deras ignorans som något "roligt" som är okej.

    SvaraRadera
  55. Dessutom så uppmuntrar ni till könshetsen på den här bloggen, och när folk vill att Alex ska vara "hermafrodit" säger ni inte till.

    SvaraRadera
  56. Tycker det skulle vara jättefint om Siri och Alex blev ihop. Och Siri respekterade Alex könsidentitet och vägrade kalla henom för "pojkvän" eller "flickvän". : [ Så kunde NÅGON föregå med NÅGOT gott exempel.

    Vore helnajs om Alex fick "tala ut" om sin eventuella intergender-ness också. Få läsare att förstå att det faktiskt finns.

    SvaraRadera
  57. Håller med Brödrost och Anna om de mesta sagt här (:

    SvaraRadera
  58. Fan vad rätt Brödrost och Anna säger.

    SvaraRadera
  59. Det enda jag inte håller med Brödrost och Anna om är att Amir är en stereotypisk invandrare; för att han äter kebab. Jag blev faktiskt väldigt glad i förra numret när den nya rektorn sa att "Du Amir, dina föräldrar är ju invandrare, jag antar att de är väldigt stränga" och han tänkte på hur lugna och chilla de är. Tyckte att det var väldigt bra gjort, då den unga publiken tänker "alla invandrare är inte samma" eller "alla invandrare har inte stränga föräldrar." Till övrigt, angående seme/uke stereotyperna, så håller jag helt med är. Själv är jag lesbisk, och blir förbannad när folk anser att det ska vara en "kille" i ett lesbiskt förhållande, och en "tjej" i ett gaypar.

    Vad-du-nu-hette som sa att "Vad är det för fel om en av männen tar kvinnans roll i ett bög-förhållande?" har totalt missat att; det finns inte någon klar KVINNOROLL eller MANSROLL i ett förhållande, straight, gay eller whatever. Det är bara den sociala strukturen som får oss att tycka att "mannen" ska bjuda ut "kvinnan", det är "mannen" som ska betala notan, det är "mannen" som ska fria och det är "kvinnan" som ska stanna hemma med barn. Detta är inte något genetiskt, och absolut inte något homosexuella ska förvänta sig sträva efter.

    Själva seme/uke grejen får folk att tänka att dessa strukturer är naturliga, och bra, något som jag (och jag är säker på att Brödrost och Anna håller med mig) inte gör. Det får folk att tro att varje förhållande består av en man och en kvinna, eller en "seme" och en "uke", eller en "butch" och en "femme". Vissa kanske vill ha det så, men att bara reflektera de förhållandena är skadligt.

    Så. Nu var jag klar.

    SvaraRadera
  60. Alltså, jag tycker också att Amirs föräldrar är fett o-stereotypa för att de är chill och pinsamma. Jag tycker att det är jättebra! Men det förändrar inte(enligt mig)att Amir är stereotyp kille med utländskt ursprung.

    Jag håller med om allt annat, dock, Tox c:

    SvaraRadera
  61. Jag håller till stor del med Anna och Brödrost.
    Jag är själv homosexuell och har många homo-, bi- eller transsexuella vänner som i sina förhållande inte lever under normen som säger att det ska finnas en kvinnlig samt en manlig roll i ett förhållande.

    Men visst kan det finnas en "maskulin" partner och en "feminin" i ett förhållande, vilket kanske kan vara fallet här.
    Dock ska ju tidningen framgå som ett gott exempel och då tycker jag ju att man kan ta chansen att göra något bra av det, som att visa hur ett homoförhållande oftast är precis jämställt som vilket annat förhållande som helst. Speciellt eftersom att Emil i vanliga fall inte beter sig så här.

    Förlåt om denna text möjligtvis var lite förvirrande, hoppas att jag inte blir helt missförstådd!

    SvaraRadera
  62. @ M: Det är lugnt, du är inte missförstådd. Hoppas jag. I alla fall så håller jag med, till exmpel i ett tidigare förhållande jag har haft var jag lite mer "maskulin" och min flickvän mer "feminin", för det är helt enkelt så vi var. Jag gillar att vara lite mer dominant, om vi ska kalla det så, i ett förhållande.

    Grejen med seme/uke dessvärre är att väldigt många tjejer verkligen tror att det är så enkelt, att varje homopar kan reduceras ner till en "kvinna" och en "man". Om man ser på yaoi/shounen-ai manga så är seme:n längre och mer muskulös än uke:n, som är smal och väldigt feminin till utseendet. Det är inte alltid så, men det är den klara majoriteten.

    Som Anna och Brödrost tidigare sa så är det inte bra att visa de här stereotyperna för en ung publik, för de är väldigt mottagliga och kan inte alltid se på det kritiskt. Det enda positiva kan vara att unga killar blir mindre homofobiska när de växer upp, men det ändrar inte den förvrängda synen på homosexualitet som finns överallt. Jag är kritisk till den delen av BB.

    SvaraRadera
  63. @ Tox: Det är ju precis så som du säger angående seme/uke, vilket imo inte är så verklighetstroget och som oftare bara förekommer i yaoi och shounen-ai. Vilket BB inte är.

    Jag tycker det är jättebra att BB har homosexualitet inblandat då det visar yngre att det inte är mer fel än heterosexualitet, dock skulle jag därför uppskatta att man inte gjorde det så likt heteronormens syn på homosexuella förhållanden.

    Jag tror dock att om man visade upp icke stereotypiska personer som var homosexuella skulle folk även förstå att alla som är homosexuella inte ser ut på ett visst sätt, att alla bögar inte är typiskt feminina och att lesbiska inte är typiskt maskulina.

    SvaraRadera
  64. Nästan alla tjatar om att hurra va bra att det är lite bögit i serien nu blir alla bögar glada. vrf skulle dom vara glada det är ju helt normalt för dom elr ? vi blir ju inte helt Glada för att en tjej och en kille blir kära elr?

    SvaraRadera
  65. iii nej snälla snälla snälla SIRI OCH EMIL ♥ Dom är SÅÅÅÅ söta i hop ju!!!

    SvaraRadera
  66. ... Ursäkta men ibland låter ni som diskuterar detta som om världen ska gå under bara för att Håkan och Emil beter sig lite seme/uke-aktigt. Stereotyper behöver inte vara så hemska, och de som läser KP kommer inte att tro på allting de säger för alltid. Dessutom var denna stereotypiska seme/uke bild ifråga Amandas fantasi av dem, och på Emils reaktion efteråt så verkar det som att han inte höll med...
    Dessutom finns det massor, massor med andra stereotypiska bilder i serien, inte bara detta, (t.ex. ung kille och tjej med ärr som äger en pizzabutik?) men man behöver inte säga emot det för den sakens skull.

    Glöm inte att serien inte är på blodigt allvar, det är på SKOJ! Det ska vara något roligt att läsa!

    (Förresten så vill jag påpeka att då jag fick KP-tidningen nr 8 idag att Shonen-ai stavas med ett Ö i den?)

    SvaraRadera
  67. Weeeeeeeell förlåt om jag inte skrattar röfven av mig när jag ser heteronormativitet i homosexuella förhållanden.

    "Ah ha ha ha ha ha förtryck, min röfv faller av, så kul är detta."

    Så kul är det inte. Inte alls.

    SvaraRadera
  68. Jag hade inte kp förra året så jag kan inte läsa det som hände. Men jag
    Skulle så gärna villja det!
    Om någon vet var man kan läsa det så skriv ett svar, please!

    Och jag tycker som amanda,natt det vore super sött om håkan & emil
    blev <3

    SvaraRadera
  69. jag tycker amanda har sån livlig fantasi

    P.s
    jag älskar blekmossen

    SvaraRadera
  70. okej jag är inte så mycket för shounen ai men det här är ju för roligt XD
    Förrästen så sa du att albumet finns på typ bokia men gissa vad jag hittade den för 149 kr på press stop! Jag köpte den direkt! p.s Om du forstsätter med att göra almbum av bleckmossen boyz så ta med lite av serie snuttarna från kp tidningen!

    SvaraRadera
  71. ja hållez bed ob add ded zkulle va gul om Hågan og Ebil blev ihob
    .....bärgs ded add ja äz fözsyld?

    SvaraRadera
  72. På dom som jag känner säger rätt mycket på vad som är rätt och fel: ingen serie kan vara perfekt för alla, eller för någon över huvudtaget ibland.

    Jag tänker inte säga mer än så. Förlåt om någon tog åt sig.

    SvaraRadera
  73. jag är nog mer Siri<3Emil :)

    SvaraRadera
  74. Skulle vara Naice.
    Eller neh.
    Eller jo.
    Eller jag håller tyst. :) -.- :/
    Anonym = Tråkigt!

    SvaraRadera
  75. gör så att emil och håkan blir tillsammans!
    i love shonen ai!!
    P.S. yaoi också.D.S.

    SvaraRadera
  76. hey!! ni stör er på att emil är "den svaga", och håkan är "beskyddaren"?? det har ju redan skildrats, innan relationen blev mer känd, att håkan har ett övertag som emils "mobbare". emil är ju en liten pojke, men med sina aggresiva sidor, och håkab är van vid att intr gömma sig, att gå fram och mucka gräl. det är inte heteronormativt, det är bara deras personlighet!!

    SvaraRadera
  77. jag gillar soppa! :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. VAD HAR DET MED DET HÄR ATT GÖRA?

      Radera
  78. Asså JAG är väll mer på TEAM Siri än TEAM Håkan!Hihi, läste just ut Sjöhästens hemlighet, men jag tror iafmer på Siri än på Håkan, då Håkan är värsta mobbaren ju!:p

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bleckmossenlover19 mars 2013 kl. 12:39

      Åh jag vill Jättegärna ha den där boken men jag har inte råd

      Radera
  79. Bleckmossenlover19 mars 2013 kl. 12:37

    Jag tycker att Carromic får göra som hon/han vill. jag tycker det inte är något fel med att ha sådana kärleksgrejer i mangaserier, jag menar det är ju inte på riktigt, men i verkligheten så är det ju så att det finns sådana saker också. Jag älskar Bleckmossen och det kommer jag alltid och göra även om det kommer sådana "kärleksstunder". :D

    Kramar
    Bleckmossenlover

    SvaraRadera
  80. hahahha är nog oxå ett shounen ai fan eller yaoi snarare... XD

    SvaraRadera
  81. Jag tycker att Emil och Siri ska vara tillsammans!

    SvaraRadera
  82. Kommer ihåg min reaktion på den här bilden när jag läste i KP jag typ garvade åt hur Amanda betede sig när hon fantiserade och log åt bilden med Håkan och Emil!! Den var ju hur söt som helst :3 <3

    SvaraRadera
  83. ASSSÅÅ OMFG!! HÅKAN O EMIL MÅSTE BLII IHOP<333 : DD
    OM DOM BLIR TSM KOMMER JAH DÖ LYCKLIGT XD *proud yaoifan*

    SvaraRadera
  84. Håkan X Emil MÅSTE HÄNDA<333

    SvaraRadera
  85. Asså om håkan och emil blir ihop kommer jag typ att skrika för att jag är så lyklig!!! Och så kommer jag vara glad typ resten av mitt liv!!!!

    SHONEN AI!!

    /stort shonen ai fan!!!

    SvaraRadera
  86. Jag har läst diskussionen om stereotyper och uke/seme- grejen och tänkte säga min egen åsikt.

    Jag tycker faktiskt inte att BB är särskillt stereotyp, det är totalt accepterat att två killar är kära och ingen vikt läggs vid det, utan bara vid triangeldramat och personlighetsskillnaderna. Och som någon sa här innan så är det ju snarare en del av Håkans personlighet att vara kaxig, och Emils att vara rätt så blyg och så. Det är ju inte att de kliver in i nya roller bara i sin relation. Och jämför man Emils relation med Håkan med den med Siri ser man ju att han beter sig liknande kring båda, och inte bara går in i "uke-mode" med Håkan. Han är visserligen vän med Siri och kan bete sig normalt runt henne, men när det blir mer romantiska spänningar beter han sig liknande, han rodnar och tappar orden. Och både Siri och Håkan kladdar mer på Emil, och de slåss om honom medan han är mer blyg. Så om Siri skulle vara en kille skulle fler klaga på att Siri var alldeles för seme. Så det är ju inte bara att Håkan och Emil tar på sig könsroller, det är mer att Emil verkar ta en mer submissiv roll, oavsett om han är med en kille eller en tjej.

    Men självklart kan inte alla som läser detta se hela bilden, och fortfarande bilda uppfattningen om att uke/seme är så det ska vara, så jag tycker att Håkan borde bli lite mer osäker runt Emil ändå. Det kan man ju märka att han är redan nu, som i sjöhästens hemlighet när han rodnade och flydde när Amir nämnde att en grej skulle bli som om Håkan var på dejt med Emil, och hur i slutet när han tänkte prata med Emil men inte vågade och sparkade ett träd i frustration istället.
    Men det kan ju som sagt bli mer av detta, det skulle nog vara bra.

    Sen håller jag inte riktigt med diskussionen om Alex, jag tycker att deras skildring av henom(jag vet att Alex är en tjej biologiskt men jag säger hen ändå, precis som jag säger han om en transperson (som jag känner) som biologiskt är en tjej) är bra. Det är bra att barn över huvud taget får höra talas om intergender, för själv förstod jag ju inte det när jag var mindre att folk kunde känna sig så, eller transsexuell. Och om folk inte hade reaggerat på det hade man ju 1. inte insett att Alex var intergender utan bara själv tolkat hen som en kille eller tjej, och 2. inte insett att Alex inte vill avslöja det och stör sig på folk som tjatar.
    I ett nyare nummer av KP nämner ju Alex också hur det finns massor av fördommar, " jag kunde äntligen vara mig själv. Överallt finns folk som stör sig på mig och min stil. De spottar och kastar sten. Tjatar om jag är-"(kille eller tjej). Det kan faktiskt vara en tankeställare om barn tänker på den kommentaren och inser att fördomar finns.
    Men det hade ju varit bra om Alex talar mer tydligt om det, det kan jag hålla med om.

    SvaraRadera
  87. Skulle vilja att Håkan och Emil blev i hop. Jag menar Håkan håller alltid armen om Emil. Båda två rodnar ALLTID när den andra är i närheten...så har de ju dessutom pussats. Så de borde ju nästan vara i hop? :) P:S bästa serien :D

    SvaraRadera
  88. RÄCK UPP HANDEN OM DU ÄR EN FUJOSHI! AND TELL ME YOUR OTP TO! ;D

    SvaraRadera
  89. sen när pussades dem???????????????? WUT

    SvaraRadera
  90. Denna tråd är rent guld! 2011, det var tider det!

    SvaraRadera
    Svar
    1. precis, önskar jag var här när bleckmossen faktiskt hade ett existerande fandom :,( men jag var sex år så det var ju lite tidigt

      Radera